MESLEK: Meslek, insanlara yararlı mal ya da hizmet üretmek ve karşılığında para kazanmak için yapılan, belli bir eğitimle kazanılan sistemli bilgi ve becerilere dayalı, kuralları toplumca belirlenmiş etkinlikler bütünüdür.
İŞ: Belli bir iş yerinde sürdürülen benzer etkinlikler grubudur. Bir kimsenin mesleği olabilir ama işi olmayabilir.
Mesleki ve Teknik Eğitim: Mesleki ve teknik eğitim; toplumsal hayatın her alanında ihtiyaç duyulan mesleklerde kalifiye teknik elemanlar yetiştirilmesi için gerekli bilgi ve becerilerin verildiği eğitimdir. Mesleki ve teknik eğitimin amacı, toplumun hedefleri ve iş çevrelerinin talepleri doğrultusunda bireylere belirli bir mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri ve uygulama yeterliliklerinin kazandırılmasıdır.
MESLEKÎ GELİŞİM SÜRECİ:
1. Uyanış ve farkında olma: Bu dönem, çocukta meslek bilincinin oluşmaya başladığı dönemdir. Okul öncesi dönemden başlayarak ilkokul dönemini kapsar (5-12 yaş arası).
2. Meslekleri keşfetme ve araştırma: Bu dönem, ilköğretim ıı. Kadame yılları olan 12-15 yaş arasını kapsar.
3. Karar verme Gencin lise yıllarını (15-18 yaşları) kapsayan bu dönemde birey artık kendisi ve meslekler hakkında oluşturduğu algılara dayanarak, bilgileri değerlendirerek, eşleştirmeye, birbirlerine örtüştürmeye ve geleceğine ilişkin idealler oluşturmaya başlar.
4. Hazırlık dönemi 18-23 yaşlarını kapsayan bu dönemde birey, seçtiği alan okul ve yaptığı etkinliklerle mesleğe hazırlanmaya başlar.
5. İşe yerleştirme: Bireyin iş dünyasında yerini alarak çalışmaya başladığı dönemdir.
MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ:
* Bireyin yaşamı boyunca devamlı bir iş sahibi olup olamayacağını tayin edecektir.
* Yaşamı boyunca başarılı veya başarısız bir kişi olmasında önemli bir rol oynayacaktır.
* Sürekli etkileşimde bulunacağı bireylerin çeşidini ve eş seçimini etkileyecektir.
* Hayatı boyunca yaşayacağı çevre veya çevrelerin özelliğini ve yerini tayin edecektir.
* Ailesinin kazanç şeklini ve düzeyini ve geçim alamayacağını, bunun sonucunda tarzını belirleyecektir.
* İşinden zevk alıp sorumluk sahibi bir insan olup olamayacağını tayin edecektir.
Meslek Tercihinde Dikkat Edilecek Hususlar
1- Kendini Tanıma:
* Yeteneklerini bilme
* İlgi alanlarını bilme
* Değerleri ya da kişilik özelliklerini bilme
2- Meslekleri Tanıma:
3-Akademik bakımdan güçlü olunan alanı/alanları bilme:
4- Gelecekle ilgili planları netleştirme:
5- Dış etkenlerden arınma:
* Aile ile uzlaşma
* Yakın çevrenin etkisinden kurtulma
* Toplumsal yargıların üstünde düşünebilme
Meslek seçerken sorgulanması gereken noktalar:
* Mesleğin niteliği
* Çalışma ortamı
* Mesleğe hazırlanma
* Mesleğe girmek için aranan özellikler
* Mesleğe giriş ve emekli olma
* Meslekte ilerleme
* Mesleğin olumlu ve olumsuz yönleri
* İş bulma olanakları
* Kazanç durumu
Meslek seçiminde dikkate alınması gereken yetenekler:
* Soyut düşünebilme
* Akıcı bir dille yazabilme
* Başkalarını anlayabilme
* Şekil iletişimini görebilme
* Uzay ilişkilerini görebilme
* Mekanik yetenek
* El- parmak becerisi
* Göz- el işbirliği
* Kas koordinasyonu
* Renk algısı
* Yapıcılık
MESLEKLERİ NASIL TANIRIZ:
* Yazılı ve görsel basında mesleklerle ilgili çıkan yayınlar
* Meslek odaları tarafından çıkarılan yayınlar,ÖSS amacıyla hazırlanan meslek tanıtım rehberleri
* İş ve İşçi Bulma Kurumu’nun meslek danışma merkezleri
* Mesleği yapan kişiler
* Mesleki eğitim veren kurumlar(Üniversiteler)
* Tüm özellikleri,iş bulma olanakları ve gelecekleri
YENİ BİNYILIN GÖZDE MESLEKLERİ
1- BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
2- BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ
3- ENFORMASYON TEKNOLOJİLERİ
4- MATEMATİK- BİLGİSAYAR
5- MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK
6- TELEKOMİNİKASYON MÜHENDİSLİĞİ
7- İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ
8- ENFORMATİK
9- ULUSLARARASI FİNANS
10- PSİKOLOJİ
11- YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ
12- HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM
13- RADYO - TV - SİNEMA
14- GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI
15- ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
16- ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ
Aydın KEMENT
Hürriyet İlkokulu
Rehber Öğretmeni